Taisyklinga kūno padėtis yra tiesiogiai susijusi su fizine žmogaus sveikata. Ji labai svarbi žmogaus išvaizdai ir gerai savijautai. Standartiniai taisyklingos laikysenos reikalavimai – tiesus kaklas, ne per daug iškelta galva, šiek tiek į priekį atstatyta krūtinė, atpalaiduoti pečiai, klubai vienodame aukštyje, tiesios kojos ir pėdos, stuburas, natūraliai sudarantis „S“ formą. Esant taisyklingai laikysenai vidaus organai yra taisyklingos padėties: širdis, plaučiai, kepenys, skrandis ir žarnynas veikia normaliai. Teisingi laikysenos įpročiai gerina gyvenimo kokybę, didina darbingumą, mažiausiai vargina einant, sėdint ar stovint, rašant ir skaitant.
Taisyklinga laikysena nebūna įgimta, ji pradeda formuotis vaikystėje ir nusistovi vaikui suaugus. Mes dažnai žavimės taisyklingos laikysenos žmonėmis. Deja, patys išsitiesiame tik sulaukę pastabos. Ši problema ypač dažna mokinių tarpe. Laikysenos sutrikimus reikia taisyti kuo anksčiau, kol kaulai ir raumenys dar vystosi.
Netaisyklinga kūno laikysena – vienas labiausiai paplitusių vaikų kaulų ir raumenų sistemos sutrikimų. 19,23% klasės mokinių yra diagnozuota ydinga laikysena. Daugiausia laiko vaikai praleidžia sėdėdami mokykloje, ruošdami pamokas, žiūrėdami televizorių, žaisdami kompiuteriu, tai yra mažai judėdami. Dažnai vaikai sėdi netaisyklingai. Todėl vaiko raumenys yra silpni ir greitai pavargsta. Dėl per sunkių nešulių nešiojimo vaikams gali prasidėti nugaros skausmai.
Labai svarbu pastebėti vaiko laikysenos sutrikimus kai vaikas auga, bet ne ką mažiau svarbu suprasti, kad augančio vaiko laikysenos sutrikimai negali būti prilyginami suaugusio žmogaus laikysenos sutrikimams.
Vaikų laikysenos ypatumai
Didžiausia rizika laikysenos sutrikimams pastebima 9 – 11 m amžiaus mergaitėms ir 10-12 m amžiaus berniukams. Staiga padidėjus vaiko ūgiui raumenys nespėja augti kartu su kaulais. Taisyklinga laikysena keičiasi nuo gimimo iki fizinės brandos. Įtakos taip pat turi: gyvenimo būdas, mityba, ūgis, svoris, genetika, emocinė būsena.
Mokymo klasės įrengimas
Mokymo klasėse ir mokymo kabinetuose stalai ir kėdės turi atitikti mokinių ūgį. Stalai mokymo klasėje ir mokymo kabinete statomi atsižvelgiant į pamokos organizavimo formą. Atstumai tarp stalų turi būti tokie, kad mokiniai galėtų laisvai ir saugiai judėti tarp jų (pasiekti jiems skirtas mokymosi vietas, palikti jas, turėtų pakankamai erdvės kūno padėčiai keisti). Mokiniai mokymo klasėje sodinami atsižvelgiant į mokinio gydytojo nurodymus dėl regos, klausos ir kt.
90 – 90 – 90 taisyklė
Sėdinčių mokinių laikysena turi būti taisyklinga.
Sėdint ant kėdės mokinio kojos per klubo ir kelio sąnarius turi būti sulenktos 90 kampu. Visa pėda turi remtis į grindis. Jeigu pėdos nesiekia grindų – reikia naudoti papildomą atramą kojoms.
Stalo aukštis turi būti toks, kad mokiniui dilbį padėjus ant stalo ranka per alkūnės sąnarį būtų sulenkta 90 kampu.
Taisyklingas sėdėjimas
Mokinys turėtų giliai sėdėti ant sėdimosios kėdės dalies, juosmens ir kryžkaulio sritimi remdamasis į atkaltę, tiesiai laikyti liemenį ir galvą. Po stalu turėtų būti pakankamai vietos kojoms. Tarp liemens ir stalo krašto turėtų likti 3–4 cm tarpas.Kėdės atlošas turi būti pakankamai aukštas, kad teiktų atramą nugarai. Kėdės atlošo plotis neturi riboti alkūnių judesio atgal.Patalpų paviršiai turi būti matiniai, šviesūs. Atstumas nuo akių iki knygos (sąsiuvinio) turėtų būti 35–40 cm.Po įtempto 15–20 minučių trukmės skaitymo ar rašymo rekomenduojama pailsinti akis žiūrint pro langą į tolį.
Mokyklinė kuprinė
Į mokyklą daiktus neštis tik mokyklinėje kuprinėje. Mokyklinių kuprinių svoris, (išskyrus kuprines su ratukais), turi būti: pradinių klasių moksleivių kuprinių – ne didesnis kaip 700 g, vyresniųjų klasių moksleivių kuprinių – ne didesnis kaip 1 000 g. Mokyklinės kuprinės turi formą išlaikančią nugarėlę ir pakietintą korpusą. Mokyklinės kuprinės turi būti su diržais ir rankenėlėmis.Kuprinė turi turėti reguliuojamo ilgio diržus (ne trumpesnius kaip 70 cm). Renkantis kuprinę būtina ją pasimatuoti. Užsidėjus kuprinę, jos apačia neturėtų būti žemiau juosmens. Kuprinė nešama ant abiejų pečių. Diržai turi būti nei per daug suveržti, nei per daug laisvi. Optimalus pilnos kuprinės svoris turėtų sudaryti ne daugiau kaip 10 proc. mokinio kūno svorio. Didžiausias pilnos kuprinės svoris neturi viršyti 15 proc. mokinio kūno svorio.
Rekomenduojama:
- Reguliariai keisti vaiko sėdėjimo vietą (ypač pusę lentos/mokytojo atžvilgiu) mokymo klasėje.
- Kelis kartus per mokslo metus įvertinti, ar vaikai neišaugo savo suolų, esant reikalui jų sėdėjimo vietą pakeisti.
- Atsižvelgti į vaikų elgesį pamokos metu. Nerami vaikų būsena, pasikartojantys judesiai – signalas, kad metas daryti pertraukėlę.
- Nepamiršti, kad taisyklingas sėdėjimas pagerina koncentraciją ir mokymosi procesas tampa kokybiškesnis.
Šaltiniai: Vilniaus miesto savivaldybės Visuomenės sveikatos biuras.
Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras.
Visuomenės sveikatos specialistė, vykdanti sveikatos priežiūrą mokykloje Rūta Erciuvienė